dinsdag 8 juli 2008

Lek nummer 20

Vanmiddag ben ik naar Dronten gereden om nieuwe schroefjes te halen voor m'n achterbrug. Voordat ik vertrokken ben, heb ik m'n rechter voorband vervangen in verband met de hevige slijtage (welke volgens mij het gevolg is van te strakke bochtjes naar rechts waarbij ik ook de rem gebruik waardoor het rechter wiel vaker slipt dan de linker). Ook heb ik van beide voorwielen een spaak moeten vervangen. Bij het linker wiel was dat de eerste maar bij het rechter wiel inmiddels al de 8e. Nog één spaak vervangen en dan heb ik alle 9 'dezelfde' spaken aan het rechter wiel vervangen (en voorzien van ringetjes).

Verder had ik nog een aangebroken tube secondenlijm. Daarmee heb ik alle gaatjes en scheurtjes in de banden 'gevuld'. Achteraf lijkt dit bar weinig zin te hebben overigens. Ik had er eens iets over gelezen en was nu in de gelegenheid om het te proberen. Maar laat maar zitten de volgende keer.

Ik heb een week bijna niet gefietst. M'n gemiddelde was niet daverend maar ik kon toch grotendeels een kruissnelheid van 28 tot 32 km/h aanhouden.

Teruggaande ging ik tussen Dronten en Kampen wel heel langzaam rijden: 23 km/h. De oorzaak was snel duidelijk. Lekke band. De linker in dit geval.
Ik heb de binnen-/buitenbandcombinatie verwijderd en een ander setje erop gelegd. Toen ik aan het leggen was, zag ik een enorm dreigende lucht op me afkomen. Dus heb ik wat haast gemaakt en niet overbodig. Toen ik klaar was, ingestapt was en de eerste meters gereden had, kwamen de eerste druppels, snel gevolgd door een enorme plensbui.

Thuis heb ik de band geplakt. Ik had in de linker voorband geen Super Sealant zitten. Die heb ik er nu in gespoten en die binnenband gemonteerd.

Verder heb ik gisteren een bluetooth headsetje gekocht, de Jabra BT3030. Deze heb ik onderweg gebruikt om muziek te luisteren en ook een stuk te zien hoe dat met navigatie-instructies gaat. Dat gaat dus uitstekend.

Kilometerstand: 21351
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna
4x gewoon lek door vrij groot en scherp steentje; verder geen lekpreventie toegepast.

1x lek doordat de band versleten was

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.
1x lek midden op het rijvlak, 419 kilometer na toepassen van Slime
1x lek door uitpuilen van de binnenband door een snee in de buitenband

4 opmerkingen:

Anoniem zei

is dit de versatile van marianne?
http://www.ligfietsshop.nl/nl/occassions/versatileocc.html

WFvN zei

Neehoor, die van Marrianne staat nog gezellig naast V021.
Die bij Tempelman is van een dame uit Biddinghuizen.

Anoniem zei

Welke banden genieten jouw voorkeur op de Versatile? En gebruik je s'zomers en s'winters een ander type band? De vredestein HPV's die er standaard bij geleverd worden zijn nu na 2000 KM al aan het verslijten. Een voorband toont al een heel spoor canvas, de andere voorband begint canvas te vertonen. Waarschijnlijk is mijn banden spanning wel te laag geweest(4-5 bar). De sporing moet ik nog controleren.

WFvN zei

Na 2000 kilometer al op het canvas? Bandenspanning er misschien wel wat mee te maken hebben maar 4 tot 5 bar wil ik zeker niet te zacht noemen om zulke slijtage te krijgen. Bedenk dat de doorsnee 'normale' fietser vaak op banden rijdt met veel lagere druk.

Maar ik zou inderdaad ècht de sporing maar eens goed (laten) controleren! Ik gok eerder dat je daar je oorzaak zal vinden.

Tot dusver vind ik de Schwalbe Marathon Racers de fijnste banden om mee te rijden (van de banden die ik geprobeerd heb uiteraard). Alleen met nat wegdek zijn ze erg glad.
Vandaar dat ik 's winters toch graag andere banden rijd. Ik heb daarvoor de KHE Premiums gebruikt. Fijne banden maar net als de Racers niet echt lekbestendig. Antilekvloeistof in de binnenband doet wonderen. Maar de Premiums vind ik wel vrij kwetsbare banden. Slijten doen ze bijna niet, grip hebben ze enorm veel maar van de 4 banden die ik heb gekocht is er nog maar 1 over. De anderen hebben te grote sneeën om nog te kunnen gebruiken.
Ik denk wel dat ik nog een keer een set aanschaf want ik heb ze wel vaak op 7 tot 8 bar gebruikt (wat wel mag volgens de specificaties overigens) maar denk toch dat ik maar op 6 bar ga rijden.

Banden die ik nog wil proberen zijn bijvoorbeeld de Avocets