zondag 13 juli 2008

Beschadigde verstevigingsrib

Gisteren ben ik, tijdens het aanbrengen van een USB-aansluiting in m'n fiets, erachter gekomen dat de verstevigingsrib naar de rechter zijflap beschadigd is. Het zwarte ABS is er wat wit van kleur en in dat witte gedeelte is een beginnende scheur zichtbaar.



Tijd voor reparatie dus.

Afgelopen week heb ik in Dronten een nieuw stukje afval ABS gevraagd, altijd handig. Maar dat ik het zo snel nodig zou hebben, wist ik toen nog niet.

Ik heb een stukje uitgeknipt en vervolgens met de verfstripföhn verwarmd tot het soepel was. Vervolgens heb ik het stuk stevig over de breuk heen gedrukt om zo de vorm van de verstevigingsrib over te nemen op het stukje donor-ABS.
Daarna heb ik met Pattex PVC-lijm en een flink vrachtje ABS-schraapsel (met een scherp mes flink langs een stuk afval ABS geschraapt) gemengd. Dat zwarte prutje heb ik na een paar minuten op het stukje donor-ABS gesmeerd en vervolgens tegen de breuk gedrukt. 2 Lijmklemmen erop en drogen maar.



Onlangs heb ik zo'n zelfde prutje gebruikt om de riemclip van m'n PDA te repareren. Het drogen daarvan heeft meer dan een week geduurd. Ik ga er vanuit dat dat bij de Versatile niet veel anders zal zijn. Dat wordt dus flink geduld hebben.

[edit]

Even een fotootje van de gerepareerde plek:

2 opmerkingen:

Mick zei

Nogal een contrast met de 'normale'
verwerkingssnelheid van PVC-lijm!
In de bouw tekende ik als 't ff kon de insteeklengte vd fittingen (met 'n diagonaal streepje)en de richting ervan (axiaal op pijp- en fitting) met 'n viltstift vast af, omdat luttele seconden na 't insteken alles al onwrikbaar vastzat!
Aan de Pattex ligt 't dus niet...
Die hardt ook spontaan uit trouwens dus zulke hoeveelheden als 't (waarschijnlijk 'geleende')plaatje
van 30 juni zou ik zeker niet op voorraad houden (daar betaal je de winkel al voor).
Misschien kun je M's Versatile lenen? Voorzichtig anders met de Fujin!

WFvN zei

Ja, het verwerkt enorm langzaam maar let wel: op deze manier toegepast!
Als ik diezelfde lijm gebruik om 2 vlakke stukjes ABS aan elkaar te lijmen door gewoon een beetje lijm op beide delen te smeren en vervolgens op elkaar te drukken dan zit het na een paar minuten zo vast als maar kan; het kunststof is dan gewoon netjes met elkaar 'versmolten'. Lostrekken lukt dan ook niet meer want je scheurt het ABS dan finaal kapot (waarvoor je bruut hard moet trekken overigens).

Maar in mijn geval heb ik dus een pasta van de lijm en ABS gemaakt. Die pasta bevat dus relatief veel lijm en zal dus langzamer drogen. Niets vreemds aan lijkt me.

Het 'geleende' plaatje is inderdaad gewoon bruut gejat. Maar het is direct een stukje gratis reclame want het spul bevalt me uitstekend.
De lijm hardt dan inderdaad wel uit maar ik heb het kleinste potje en die staat al een jaar en doet het nog als de beste. Zo vlot gaat het ook niet dus.

Verder zie ik wel hoe het gaat met fietsen. Ik heb vakantie dus fiets ik zowiezo al minder. En inderdaad, we hebben 2 velomobielen in huis dus kan ik altijd nog de andere pakken.