woensdag 2 juli 2008

Speling achterbrug

M'n fiets stuurde weer als een dweil. Het is al een flinke tijd geleden (december 2007) dat ik de achterbrug onder handen genomen heb. Het mocht dus ook wel weer een keer. De ring die de achterbrug aan de carosserie moet vasthouden, was langzaam weer wat losser gedraaid waarmee er weer speling was ontstaan tussen achterbrug en carosserie.

Het hele klusgebeuren was vrij vlot geklaard. Ik ben maximaal 2 uur bezig geweest.
Het heeft overigens wel wat meer tijd gekost dan nodig was. Ik hoopte de Rohloffnaaf weer te kunnen plaatsen zonder de kettingspanner los te halen. Na een tijdje pieren bleek dat toch niet zo gemakkelijk te gaan dus heb ik alsnog de voorste bodemplaat verwijderd, kettingspanner losgehaald en vervolgens zonder problemen de Rohloff geplaatst.

Toen ik de achterbrug weer dicht had en nagenoeg het laatste boutje aan wilde draaien, knapte er weer een kopje af. Dus moest de achterbrug weer open om het afgebroken boutje te verwijderen. Na plaatsen van een nieuwe bleek dat m'n voorraadje nieuwe boutjes op is. Dus eerdaags maar een ritje naar Dronten maken om een paar nieuwe te halen.

Verder bleek dat de 2 achterste schroeven van de middelste bodemplaat verdwenen waren. Dus ook daar heb ik een paar nieuwe schroeven in gedraaid.

Enige wat nu nog te doen is, is het vervangen van de rechter voorband. Daarbij kijk ik bijna de hele band rond al op het canvas.

Geen opmerkingen: