dinsdag 3 juli 2007

Remkabel gebroken, remhendels van elkaar ontkoppeld

15125 kilometer op de teller, linker remkabel gebroken. Deze heeft het deze keer 'uitgehouden' sinds juni 2006.

Een tijdje geleden heb ik mij voorgenomen om de remhendels van elkaar los te maken bij de volgende keer dat ik een gebroken remkabel zou hebben. Dat moment is dus aangebroken.

Vanmorgen wilde ik op het werk de remkabels loshalen en nieuwe binnenkabels monteren waarbij ze rechtstreeks naar de remmen lopen zonder tussenkomst van de 'koppelschijf'. Ik heb standaard 2 remkabels in m'n fiets liggen dus dacht ik alles bij de hand te hebben.

De half gebroken remkabel heb ik doorgeknipt en verwijderd uit de fiets. Alleen bleek dat de stelbusjes vrij vast aan de buitenkabels zaten; te strak. Ik kon daarom op dat moment niet verder. De linker binnenkabel had ik inmiddels verwijderd. Tja, ik kon een nieuwe remkabel monteren maar dan zou ik alsnog weer met de gekoppelde remmen verder gaan en dat wilde ik dus toch een keer niet doen. Ik heb het daarom zo gelaten.

Toen ik vanmiddag wegreed, deed m'n fiets wat vreemd; hij trok wat scheef bij het remmen. Ik kon het niet helemaal plaatsen totdat ik me bedacht dat de linker rem dus niet meer werkte omdat er helemaal geen remkabel meer in zat.

Ik ben wat rustiger naar huis gereden dan normaal omdat ik een verminderde remwerking had. Onderweg ben ik bij de fietsenmaker langs gegaan voor nieuwe stukjes buitenkabel. Vanavond heb ik ze gemonteerd. Het remmen gaat zéér direct. Nu nog afwachten of het me gaat bevallen of niet. Ik ben benieuwd of ik nog een keer met de 'kont' bijzwiep als ik ongepland hard moet remmen. Ik zie wel, ik hoop dat het gaat bevallen in ieder geval.

1 opmerking:

Bruno Van den Bussche zei

Welkom bij de club van de ontkoppelde versatileremmers. Pas wel op bij een noodstop met een hand, want dan trekt de versatile toch wat naar een zijde.

Bruno.