vrijdag 27 juli 2007

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is...... modderbruin?

Gisteren hoorde ik tijdens het rijden over een verkeersdrempel een 'TAK'-geluid. Omdat ik allerlei spullen in m'n fiets heb liggen zoals een ringslot, meende ik dat het wat bagage was wat tegen een buis van de stoel aan tikte of iets dergelijks.

Vandaag hoorde ik weer zo'n tik. Wederom maakte ik me verder geen zorgen. Een eindje verder moest ik een bocht naar rechts maken. Dat ging niet zoals het hoorde. Ik kwam de bocht wel om maar ik kon het stuur moeizaam naar rechts draaien. Eerste gedachte: lekke linker band.

Een eindje verder stop ik op een veilige plek, doe de klep open en kijk naar het linker voorwiel. Niet lek, gewoon heerlijk hard. Ik kijk naar het rechter wiel, ook hard. Achterwiel dan? Nee, ook hard. Geen lekke band en toch moeizaam sturen? Wat kon daar de oorzaak dan van zijn?

Terwijl ik stil stond, bewoog ik de stuurhendels wat in één richting. En ineens was het euvel duidelijk. Één plaatje zegt meer dan duizend woorden wordt wel eens gezegd:



[edit]

De veerpoot steekt door de body heen. Op die plek zit er een grote ronde metalen plaattegen de body aan de onderkant van de wielkast. Deze plaat is echter finaal door de twintex body geschoten.

[/edit]

Ik heb direct naar Tempelman gebeld en m'n probleem uitgelegd en gevraagd of ik de fiets kon brengen. Dat kon. Vervolgens heb ik een aanhanger geregeld en m'n fiets naar Tempelman gebracht.

Toen ik daar aan kwam zag ik de rode bus van Flevobike staan. Arjan V. had een telefoontje van Gerrit gehad met de uitleg. Omdat ik de eerste ben met dit euvel wilde Arjan het graag direct zien. Er werd direct een kort strijdplan gemaakt. Arjan vertrok weer naar Flevobike om daar de boel door te spreken met de anderen.

Met een beetje mazzel kan ik m'n fiets over 2 weken weer ophalen.

4 opmerkingen:

wim zei

Dag Wilfred, Het is me nog niet helemaal duidelijk. Wat is er precies gebeurd dan?

GR.

W.

WFvN zei

Ik heb het in het bericht geplaatst.

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

heb al een poosje geen bericht van jou gezien, dus ik dacht die heeft lekker vakantie.
Ik ben wel geschrokken van de foto van je versatile.
Het zal wel weer opgelost worden,
maar ik ben wel nieuwschierig wat hier de oorzaak van is!

Groeten v19 uit drenthe

WFvN zei

Ik heb inderdaad vakantie. De dagelijkse woon-werk-ritjes komen nu dus niet voor. Verder zijn we aardig druk in huis met allerhande dingen dus heb ik aardig wat andere dingen aan het hoofd. Fietsen staat op een laag pitje en bloggen dus ook.

Maar over de oorzaak, tja de eerste vraag die ik kreeg was of ik hard tegen een stoeprand opgereden ben. Nou nee, dat zijn dingen daar doe ik niet aan.
Ik kom wel veel verkeersdrempels tegen. In onze Vinexwijk barst het ervan. Op- en afritjes zijn ze hier ook goed in. Ons achterpad heeft ook velomobielonvriendelijke opritjes. Die neem ik dan ook niet; ik ga gewoon 27 meter daarvoor de stoep op op een plek waar stoep en wegdek even hoog liggen zodat ik de stuiteroprit van het achterpad niet hoef te nemen.
Bij het winkelcentrum kom ik wel dagelijks een plek tegen die alleen door een automobilist verzonnen kan zijn. Hier in de wijk hebben ze vrij veel hoger liggende parkeervakken langs de weg. Tussen het verhoogde parkeervak en het wegdek ligt een 45 graden afgeschuinde stoeprand. Zo'n 'stoeprand' kom ik dus ook tegen op weg naar huis van het winkelcentrum. Maar ook daar ga ik niet volle vaart tegenop want:
1) ik ben bang dat ik dan met m'n kop tegen het dakje aan zit
2) staan er allemaal paaltjes waar ik tussendoor moet en ik wil niet graag nog meer krassen op m'n lak mocht m'n fiets wat scheef aan het stuiteren gaan
3) Ik heb m'n fiets dan vol bagage en/of een kar achter de fiets met waardevolle inhoud (boodschappen en/of dochtertje)

Arjan V. had het erover dat zoiets niet ineens gebeurt maar dat dat een langer durend proces is geweest.