woensdag 4 juli 2007

Remkabels ontkoppeld, bakken water en lek nummer 15

Het begon vanmorgen 'goed'. Vlak bij het werk ligt op een T-splitsing vaak een enorme plas water waar ik niet omheen kan. Gelukkig kan ik daar met de Versatile normaal doorheen rijden zonder nat te worden. Op deze T-splitsing moet ik rechtsaf.
Van links, van rechts kwamen auto's en achter me reed ook een auto. De auto die voor mij van rechts kwam zou helemaal niets te maken hoeven hebben met de andere 2 auto's of met mij; die auto had voorrang op het verkeer uit mijn richting en kon niet te maken krijgen met de auto die voor mij gezien van links kwam (ook niet als de auto van rechts naar links wilde afbuigen want de rijbanen zijn daar gescheiden door een flinke groenstrook waardoor die eerst ruim de auto die van links kwam moest voorbij rijden). Wat doet de auto van rechts? Wonderbaarlijk genoeg stil blijven staan, op de plek waar ik doorgaans door de plas rijd.

Vanmorgen was de plas wat verder uitgebreid en ben ik op een 'hoger gelegen' stuk door de uitgebreide plas gereden omdat ik niet op het 'bekende stuk' erdoor kon rijden. Waarom rijd ik daar dan normaal door de plas als een andere plek minder vaak water heeft? Vrij eenvoudig: het is op die plek vrij hobbelig, het asfalt ontbreekt daar. Het betreft namelijk een zogenaamde 'bouwweg' die niet echt lekker aansluit op de normale weg.
Maar goed, ik reed dus noodgedwongen meer rechts door de plas heen. Helaas schepte m'n fiets met de voetgaten ineens en enorme bak water, meer dan ik ooit eerder meegemaakt heb. Het water kwam met een grote plons tot boven aan m'n nek. Direct was m'n hele borst en buik nat. Het water stroomde langzaam door m'n broek tot in m'n bilnaad. Erg onaangenaam kan ik je vertellen.

Ik had op de heenweg al gemerkt dat het remmen met losgekoppelde remmen wel even totaal anders is dan met gekoppelde remmen. Het remt véél krachtiger met gelijke knijpkracht. Alleen valt het doseren me heel erg tegen. Voor de zekerheid ben ik 's middags maar naar de fietsenmaker gegaan om nieuwe binnen- en buitenkabels te halen mocht ik onverhoopt vlot m'n remmen weer in de oorspronkelijke staat willen terugbrengen.
Op de heenweg naar de fietsenmaker is het me een paar keer duidelijk geworden dat die losgekoppelde remmen toch echt niets voor mij zijn. M'n fiets zwiept links en rechts als ik ijverig probeer zo te doseren dat beide remmen even hard remmen. Helaas lukt me dat alleen bij rustig afremmen. Ik ben geen rustige rijder en ook zeker geen rustige remmer. Dit rem en rijgedrag past totaal niet bij mij. Die losgekoppelde remmen ga ik komend weekend lekker weer aan elkaar knopen.

Verder heb ik op de heenweg naar de fietsenmaker nog een lekke band gehad. Het linker voorwiel raakte lek (zonder extra lekpreventie dus geen antileklint, geen slime, geen Super Sealant ofzo). Ik heb zoals altijd gewoon binnen en buitenband in één keer vervangen.
Terwijl ik bezig was kwam een wandelaar bij me staan om me wat vragen te stellen. Hij stelde niet geheel standaard vragen. Wel zaken als of het bevalt, hoe het zit met de temperatuur. Maar de man vroeg vrij vlot of er ook nadelen zijn aan zulke fietsen. Ik heb hem dat dus ook gewoon verteld, tenminste 2 dingen die me zo tebinnen schoten waarvan de lekke banden er één van is in verband met de meersporigheid.

Maar goed, ik zit dus aan 15 lekken.

Kilometerstand: 15185
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna
1x gewoon lek door vrij groot en scherp steentje; verder geen lekpreventie toegepast.

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.
1x lek midden op het rijvlak, 419 kilometer na toepassen van Slime

6 opmerkingen:

wim zei

Das balen, kletsnat worden tot je nek. Had je andere kleding bij je en hoe is het afgelopen met de electronische spullen in je versatile

Bruno Van den Bussche zei

Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt, een paar maanden geleden. Enkel mijn broek nat.
Hoe zou de ketting hieronder lijden? Raakt dat water binnen (ik heb dat nog niet opengeschroefd) denk je?

Bruno.

Hans zei

Bij mijn V waren extra veren gemonteerd aan het rem-einde van de remkabels. Deze zijn weggehaald bij het ontkoppelen van de remmen. Zitten ze er bij jou (nog) op?

Hans.

WFvN zei

@Wim:
Nee, helaas geen droge broek e.d. bij me. Wel een fleecetrui gelukkig, die heb ik wat later aangetrokken toen ik wat begon af te koelen. Maar de boel is gewoon aan m'n lichaam gedroogd ;-)

@Bruno:
Ik heb het ook al eerder meegemaakt maar niet in deze mate. Een stel natte onderbenen en zelfs een nat kruis kende ik al wel maar dat ik tot aan m'n nek drijfnat ben geworden is compleet nieuw.

@Hans:
Bij mij heb ik die veren laten zitten. Dan veren de remhendels een stuk mooier terug.
Maar ik denk niet dat de aanwezigheid van de veren het grootste probleem is. Mijn rijstijl zal denk ik veel meer van belang zijn. Ik ga dus gewoon weer lekker met gekoppelde remmen rondrijden. Remkracht is bijna altijd goed geweest dus daarvoor heb ik het niet gedaan. Ik heb er dus niets mee 'gewonnen' met het ontkoppelen.

Anoniem zei

Het verbaast me dat je alleen recht kunt remmen bij lage snelheden. Ik was in het begin erg voorzichtig met hard remmen, maar als ik beide hendels flink inknijp, rem ik altijd mooi recht. Ik ben namelijk ook niet zo'n rustige remmer. Wellicht maken de veren uit, die zitten er bij mij niet meer in.

Martijn

WFvN zei

Ik heb het vandaag aan Gerrit vertelt. Hij gaf me 2 mogelijke oorzaken:
1) speling op de veerpoten; dat zou het kunnen zijn want ik moet ze echt weer eens strakker aandraaien
2) dikke banden; ook dat kan kloppen want ik heb 40mm banden eronder liggen.

Die banden ga ik niets aan doen maar die veerpoten ga ik weer wat strakker draaien; dat moet toch gebeuren. Eens zien of dat beter remt. Maar als het me ook maar een beetje niet bevalt, dan gaat de boel mooi weer gekoppeld worden.